URZĄDZENIA DO PODNOSZENIA I ŚRODKI TRANSPORTOWE
Racjonalny wybór urządzeń do podnoszenia i środków transportowych ma bardzo duże znaczenie dla pracy oddziału obróbki mechanicznej, ponieważ od nich w znacznym stopniu zależy wydajność pracy robotników bezpośrednie i pośrednio produkcyjnych.
Rozróżnia się dwa rodzaje transportu niezbędnego do zapewnienia pracy oddziału — międzyoddziałowy i wewnątrzoddziałowy.
Transport międzyoddziałowy ma na celu przewożenie ładunków między oddziałami lub z magazynu do oddziału. Ogólnie zadaniem transportu między oddziałowego jest zaopatrzenie oddziału w materiały i półfabrykaty oraz wywóz gotowej produkcji. W tym celu stosuje się następujące środki transportowe: wózki akumulatorowe, wózki z silnikami spalinowymi, samochody, ciągniki specjalne i zwykłe z przyczepami oraz przenośniki. Rzadziej stosuje się suwnice, transport po torach szynowych i wózki ręczne. •
W magazynach stosuje się ładowarki z silnikami spalinowymi oraz ładowarki akumulatorowe.
Transport wewnątrzoddziałowy ma na celu przewożenie ciężarów w oddziale i obsługę obrabiarek oraz stanowisk ślusarskich, składów podręcznych itp.
Jako urządzenia dźwigowotransportowe stosuje się jednoszynowe tory podwieszone z wciągnikami elektrycznymi, ręczne suwnice z wciągnikami, przenośniki, wózki akumulatorowe, wózki ręczne, tory rolkowe, pochylnie, ześlizgi itp.
W oddziałach mechaniczych zakładów budowy samochodów suwnice mostowe, żurawie oraz transport po torach szynowych nie mają zastosowania.
Dobór urządzeń dźwigowotransportowych zależy od ciężaru, wymiarów i kształtu obrabianych w oddziale części, rodzaju produkcji, rozmieszczenia urządzeń i szerokości przejść oraz od ilości przewożonych ciężarów. W każdym przypadku wybrane urządzenia dźwigowotransportowe powinny zapewniać najracjonalniejszą i najekonomiczniejszą obsługę produkcji.
W oddziałach mechanicznych najbardziej rozpowszechnionymi środkami transportu są różnego typu wózki. Należą do nich wózki akumulatorowe z podnoszonymi platformami, do których potrzebne są specjalne skrzynie ładunkowe na nóżkach; wysokość nóżek pozwala na wprowadzenie platformy pod skrzynię wózka. Wózek podjeżdża pod skrzynię, a następnie przez dźwignięcie platformy do góry skrzynka zostaje podniesiona i w takim położeniu jest przewożona. Po przyjeździe na miejsce platformę opuszcza się i wózek wyjeżdża z pod opartej na nóżkach skrzyni.
Dla ułatwienia manewrowania wszystkie cztery koła wózka akumulatorowego są kierowane. Osiąga się przez to mniejszy promień skrętu niż w wózkach z dwoma kołami kierowanymi.
Wózki akumulatorowe stosuje się głównie do transportu międzyoddziałowego (drogi muszą mieć ulepszone nawierzchnie) oraz do przewozu ładunków wewnętrz oddziału. Najbardziej rozpowszechnione są wózki akumulatorowe o nośności 1,5 t. Wadą tych wózków jest konieczność okresowego doładowywania akumulatorów zasilaj ącycn silniki elektryczne.
W transporcie wewnątrz oddziałowym stosowane są również wózki z silnikami benzynowymi. Wadą tych wózków jest zanieczyszczanie powietrza w oddziale spalinami. Wyższość wózków z silnikami benzynowymi w porównaniu z wózkami elektrycznymi polega na tym, że odpada konieczność doładowywania akumulatorów.
Samochody stosuje się do transportu międzyoddziałowego przy większych odległościach między oddziałami lub między oddziałem i składem oraz wtedy, gdy przez oddział przebiegają szerokie drogi przejazdowe. Wymiary samochodu i jego ograniczona zdolność manewrowania utrudniają stosowanie tego środka transportowego na terenie oddziału.
Bardziej rozpowszechnione są specjalne ciągniki samochodowe, pracujące z przyczepami. Mają one większą zdolność manewrowania niż samochody, a przyczepy umożliwiają ich lepsze wykorzystanie wynikające ze skrócenia przestojów przy załadunku i wyładunku.
Do przewozu małych ciężarów na niewielkie odległości stosuje się również wózki ręczne. Wykonuje się je ze stałymi i podnoszonymi platformami o nośności do 250 kG. Przeznaczenie platform podnoszonych jest takie samo jak w wózkach akumulatorowych. Na rys. 470 przedstawiono wózek z opuszczoną platformą.
Wymiary wózków ręcznych są niewielkie (szerokość do 0,5 m, długość do 1 m) i dlatego mogą one być użytkowane przy wąskich przejazdach.
Oprócz opisanych typów wózków do transportu międzyoddziałowego półfabrykatów i części stosuje się również różne wózki z półkami i skrzyniami.
Suwnice jednobelkowe z wciągnikami elektrycznymi stosuje się głównie w magazynach, oddziałach przygotowawczych i oddziałach obróbki mechanicznej o produkcji seryjnej, w razie obróbki części o dużych ciężarach. Ich nośność wynosi 0,25; 0,5 i 1 t; długość belki od 3 do 6 m.
Najbardziej rozpowszechnionym urządzeniem dźwigowo transportowym do obsługi obrabiarek przy obróbce ciężkich części jest jednoszynowy tor podwieszony z wciągnikiem elektrycznym sterowanym z dołu. Wciągnik elektryczny przesuwa się ręcznie po torze jednoszynowym.
Jeden tor podwieszony może obsłużyć kilka obrabiarek (w zależności od długotrwałości taktu roboczego). Tor podwieszony może być prosty lub wygięty w zależności od rozmieszczenia obrabiarek i miejsca, gdzie składa się półfabrykaty. Belki toru podwieszonego i suwnicy belkowej wykonuje się o specjalnym profilu (zwykłe belki dwuteowe niezbyt nadają się do tego celu, ponieważ pochyłe półki utrudniają przesuwanie po nich wciągnika).
Nośność wciągarek pracujących na torze podwieszonym wynosi 0,25, 0,5 i 1 t. Dla suwnic jednobelkowych z ręcznym przesuwaniem stosuje się wciągniki elektryczne o nośności do 2 t.
Podnośniki pneumatyczne wykonuje się o nośności od 150 do 1760 kg.
Są one tańsze, ale mniej wygodne niż elektryczne. Dlatego są rzadziej stosowane w oddziałach mechanicznych.
Podnoszenie wciągnikami ręcznymi jest stosunkowo powolne i wymaga większej straty czasu.
Przenośniki podwieszone stosuje się głównie do transportu półfabrykatów i zmontowanych zespołów między oddziałami. Ten rodzaj transportu jest jednym z najbardziej celowych, ale wymaga większych nakładów inwestycyjnych. Dlatego zastosowanie go jest celowe przy małych odległościach między oddziałami i przy dostatecznym jego obciążeniu.
Największe rozpowszechnienie znalazły przenośniki podwieszone w zakładach o produkcji wielkoseryjnej i masowej przy transporcie zmontowanych zespołów z oddziałów mechanicznych do oddziału montażu oraz przy transporcie części do oddziałów obróbki cieplnej. Oprócz wykonywania głównych zadań związanych z transportem, przenośniki podwieszone stanowią jednocześnie podręczne składy. Tym sposobem osiąga się ekonomię powierzchni.
Przesuwanie części z obrabiarki na obrabiarkę przy produkcji wielkoseryjnej i masowej odbywa się często przy pomocy urządzeń transportu niezmechanizowanego (tory rolkowe, pochylnie i ześlizgi).
Tor rolkowy składa się z szeregu rolek swobodnie obracających się na osiach osadzonych w ramie podpartej na stojakach. Tor rolkowy stanowi jakby drogę wyłożoną rolkami, po której robotnik przesuwa części, popychając je ręcznie (po torze rolkowym poziomym) lub też części staczają się po niej pod wpływem własnego ciężaru (po torze rolkowym pochyłym). Przy przesuwaniu części po torze rolkowych nie jest potrzebny duży wysiłek, gdyż zamiast tarcia ślizgowego występuje tu tarcie toczne.
Części nie posiadające większej płaszczyzny oporowej (np. wały korbowe) przesuwa się po torze rolkowym na specjalnych podstawach. Części drobne przesuwa się w skrzyniach lub w specjalnych zbiornikach. Jeśli ładunki mają się przesuwać pod wpływem własnego ciężaru, to przyjmuje się pochylenie torów rolkowych równe 2 4 5n/o. Tory rolkowe mogą mieć odcinki proste lub przebiegające po łuku, w razie potrzeby zmiany kierunku ruchu transportowanych części. Tory rolkowe zwykle składają się z sekcji.
Szerokość torów rolkowych stosowanych w oddziałach mechanicznych określona jest przez długość rolek. Ich wymiary znormalizowane wynoszą: 400, 450, 500 i 600 mm (większe wymiary są rzadko stosowane). Wysokość torów rolkowych wynosi 750 f 800 mm.
Tory rolkowe można instalować wg dwóch układów; mogą one stanowić ciągłą drogę wzdłuż stanowisk obsługi obrabiarek albo przebiegać w małych odcinkach (sekcjach toru) między poszczególnymi obrabiarkami, łącząc tylko dwa sąsiednie stanowiska robocze.
Na rys. 471 przedstawiono różne sposoby przenoszenia części z toru na obrabiarkę, przy czym pozycje I, II, III, IV i V odpowiadają pierwszemu, a pozycja VI drugiemu układowi torów rolkowych.
Przy instalowaniu torów rolkowych wzdłuż stanowisk roboczych przy obrabiarkach należy dążyć do zmniejszenia odstępu między torem, a obrabiarkami. Części ciężkie można przenosić z toru na obrabiarkę przy pomocy belki podwieszonej z wciągnikiem elektrycznym lub ręcznym.
Wciągnikiem elektrycznym należy posługiwać się głównie wtedy, gdy do ustawiania na obrabiarce trzeba część podnosić.
Ręcznie przesuwać można ciężkie części wtedy, gdy ich długość jest większa niż odstęp między przenośnikiem a obrabiarką (rys. 471, pozycje
I, IV i V). We wszystkich pozostałych przypadkach należy posługiwać się odgałęźnikiem rolkowym (mostek odchylny).
Części o małym ciężarze, transportowane w pojemnikach specjalnych przenosi się na obrabiarkę ręcznie, a części o większym ciężarze przy pomocy mostka lub półki na kółkach (rys. 471 pozycja III).
Jeśli tor rolkowy przebiega między obrabiarkami (rys. 471 pozycja VI), to strata czasu na przenoszenie części na obrabiarki jest najmniejsza, ponieważ w tym przypadku rząd rolek stanowi jakby przedłużenie ustawczych powierzchni obrabiarki.
Jednakże ten układ toru rolkowego nie nadaje się do wszystkich typów obrabiarek i wszystkich konstrukcji przyrządów obróbkowych. Najbardziej rozpowszechnionymi przy takim układzie toru są przyrządy typu tunelowego. Ponadto układ ten można zastosować tylko w przypadku wykonania poszczególnych operacji na jednej obrabiarce.
Ześlizg jest to prosty środek transportowy w postaci pochylonej płaszczyzny (tor, koryto itp.), po której ześlizgują się części pod wpływem ciężaru (rys. 472). Pochylenie ześlizgów zwykle wynosi 1 : 2 do 1 : 5.
Pochylnia jest to podobne urządzenie transportowe przeznaczone do części o kształcie walcowym lub kulistym. Części staczają się pod wpływem ciężaru. Nachylenie pochylni ustala się w granicach od 1:10 do 1:15.