Stanowiska i urządzenia do smarowania
Wprowadzenie. Urządzenia do smarowania samochodów można podzielić na: urządzenia do wymiany olejów, urządzenia do smarowania smarem stałym oraz urządzenia do spryskiwania.
Urządzenia do wymiany olejów, to zbiorniki ściekowe, zbiorniki rozdzielcze oraz urządzenia uniwersalne, wykonujące-wszystkie czynności związane z wymianą oleju.
Zbiorniki ściekowe służą do zbierania zużytego oleju spuszczanego z miski olejowej silnika lub innych zespołów. Zbiorniki te mogą być przenośne, przewoźne lub stałe. Zbiorniki stałe (rys. 9.20) wyposażone są zwykle w lejki, połączone ze zbiornikiem elastycznym przewodem oraz przegubowym wysięgnikiem, umożliwiającym ustawienie lejka pod otworem spustowym zespołu, z którego spuszczany jest olej.
Zbiorniki rozdzielcze, nazywane również kolumnami rozdzielczymi lub dystrybutorami oleju, umożliwiają bezpośrednie doprowadzenie oleju do poszczególnych zespołów. Zbiorniki te budowane są jako stałe lub przewoźne. Olej ze zbiornika może być wtłaczany za pomocą ręcznej pompy ssąco-tłoczącej lub za pomocą sprężonego powietrza.
Na rys. 9.21 przedstawiono zbiornik przewoźny do napełniania zespołów pojazdu olejem przekładniowym. Pojemność zbiornika 22 1, wydajność 3^-4,5 1 min. W zbiornik wbudowana jest pompa ssąco-tłocząca o napędzie ręcznym. Zbiornik wyposażony jest w elastyczny przewód i końcówkę pistoletową.
Zbiorniki napędzane sprężonym powietrzem (rys. 9.22) mają zwykle większą pojemność niż zbiorniki napędzane ręcznie i stosuje się je na dużych stacjach obsługi. Są one wyposażone w giętkie przewody z samoczynnymi zwijadłami, zakończone specjalnymi końcówkami pistoletowymi, przepływomierze określające ilość wypływającego oleju oraz manometry do pomiaru ciśnienia powietrza. Zbiorniki takie mogą być użytkowane indywidualnie lub mogą wchodzić w skład stanowisk smarowniczych.
Na dużych stacjach obsługi stosuje się niekiedy uniwersalne urządzenia, wykonujące wszystkie czynności związane z wymianą oleju. Umożliwiają one wyssanie zużytego oleju z zespołu, doprowadzenie i wyssanie płynu płuczącego oraz doprowadzenie świeżego oleju. Oprócz zbiornika ściekowego oraz zbiornika na świeży olej urządzenie takie wyposażone jest w pompę ssąco-tłoczącą o napędzie elektrycznym lub pneumatycznym,
zbiornik na ciecz płuczącą, filtry oraz układ zaworów umożliwiający kolejne wykonywanie poszczególnych czynności.
Podczas obsługi technicznej stosuje się również różnego rodzaju pompki ręczne i strzykawki, ułatwiające doprowadzanie oleju do punktów smarowania o małej pojemności. Pompki takie wyposażone są zwykle w wymienne końcówki umożliwiające obsługę trudno dostępnych punktów smarowania. Na rys. 9.23 przedstawiono komplet ręcznych pomp oleju.
Urządzenia do smarowania smarem stałym, to różnego rodzaju smarownice wtłaczające smar pod ciśnieniem do punktów smarowania. Rozróżniamy smarownice ręczne, nożne, pneumatyczne i elektryczne.
Smarownice ręczne są najmniej wydajne. Często wchodzą one w skład wyposażenia kierowcy. Na stacjach obsługi stosowane są jako urządzenia pomocnicze. Korpus smarownicy stanowi zbiornik smaru stałego. W zbiorniku tym znajduje się tłok, który wypycha smar ze zbiornika. W zależności od konstrukcji tłok może wypychać smar bezpośrednio do końcówki (smarownice śrubowe) lub do komory wysokiego ciśnienia, z której smar wtłaczany jest do końcówki przez dodatkowy nurnik (smarownice przyciskowe i dźwigniowe). Smarownice śrubowe charakteryzują się najniższym ciśnieniem tłoczenia. Tłok przesuwa się tu pod wpływem ręcznego pokręcenia śrubą.
Smarownicą dźwigniową przedstawia rys. 9.24. Podczas unoszenia dźwigni 2 nurnik 3 przesuwa się w górę wytwarzając podciśnienie w komorze tłoczenia. Smar ze zbiornika napływa do przestrzeni pod nurnikiem. Ruch dźwignią w dół powoduje przesunięcie nurnika 3, który tłoczy smar przez zawór kulkowy 5 do
końcówki 6. W miarę ubytku smar dociskany jest tłokiem 1 pod działaniem sprężyny 8. W celu napełnienia smarownicy odkręca się przednią pokrywę 4 lub zdejmuje się tylną pokrywę 9 i wyjmuje się tłok z tłoczyskiem 7.
Na rys. 9.25 przedstawiono ręczną smarownicą przyciskową
(z tłokiem nieruchomym). Jej zasada działania różni się od opisanej poprzednio tym, że smar wtłaczany jest na skutek przesunięcia cylindra (związanego z ruchomą końcówką) względem nieruchomego (związanego z obudową) nurnika.
Smarownice nożne są bardziej wydajne od smarownic ręcznych. Składają się one ze zbiornika smaru, tłoczyska z nurnikiem, układu dźwigniowego poruszanego pedałem oraz przegubowego metalowego przewodu smarowego z wymiennymi końcówkami. Zbiornik, stanowiący zarazem kadłub smarownicy, spoczywa na podstawie wyposażonej w kółka. Naciskanie pedału nogą powoduje ruch nurnika tłoczącego smar przez przewód smarowy do końcówki. Na rys. 9.26 przedstawiono smarownicę nożną firmy Tecalemit.
Smarownice mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne są to duże urządzenia, budowane jako przewoźne lub stałe, często wchodzące w skład zestawów smarowniczych. W smarownicach tych nurnik tłoczący smar do przewodów smarowych jest napędzany pneumatycznie lub elektrycznie. Często są one także wyposażone w mechaniczne urządzenia podające smar (ślimakowe lub pneumatyczne). Przewody smarowe zakończone są końcówkami pistoletowymi.
Urządzenia do natryskiwania elementów podwozia olejem napędowym to pistolety ze zbiornikami (rys. 9.27), połączone przewodem elastycznym z siecią sprężonego powietrza lub sprężarką. Sprężone powietrze zasysa olej ze zbiornika i rozpyla go u wylotu z pistoletu^—
Wymienione urządzenia wchodzą często w skład uniwersalnych zestawów, stanowiących wyposażenie zmechanizowanych
stanowisk do mycia i smarowania samochodów w dużych stacjach obsługi. Zestawy takie wyposażone są ponadto w pistoletowe końcówki przewodów instalacji sprężonego powietrza, odkurzacz, pistoletowe końcówki służące do wykonywania zaprawek lakierniczych, końcówki do pompowania ogumienia oraz zbiorniki z płynem hamulcowym i płynem do amortyzatorów. Tego rodzaju stacyjny uniwersalny zestaw wytwórni Emanuel przedstawia rys. 9.28.