Pasy bezpieczeństwa
Obecnie, przy dynamicznym wzroście motoryzacji, na pierwszy plan wysuwa się zagadnienie bezpieczeństwa jazdy. Pasy bezpieczeństwa są jednym z poważniejszych środków mających na celu złagodzenie skutków ewentualnego zderzenia. Pasy bezpieczeństwa są szczególnie ważne dla osób siedzących na przednim siedzeniu, gdyż zabezpieczają przed uderzeniem w przegrodę czołową lub w przednią szybę, a kierowcę przed uderzeniem w kierownicę.
Najbardziej praktyczne są pasy ramieniowo-biodrowe. Pasy biodrowe nie zabezpieczają górnej części ciała pasażera, które przy zderzeniu gwałtownie wychyla się ku przodowi i głowa uderza w szybę lub tablicę rozdzielczą. Z kolei same pasy piersiowe nie chronią przed zsunięciem się pod tablicę rozdzielczą.
Każdy z pasów ramieniowo-biodrowych umocowany jest w trzech punktach do nadwozia w ten sposób, że po zapięciu nie krępuje górnej części tułowia.
Samochody Warszawa modele 223 i 224 produkowane od 1968 r. przystosowane są do zamontowania pasów bezpieczeństwa ramieniowo--biodrowych dla osób siedzących na przednim siedzeniu. Rozmieszczenie punktów mocowania pokazano na rysunku 3.3, z podaniem odległości od punktów charakterystycznych wewnątrz nadwozia.
Do zamocowania pasów bezpieczeństwa konieczny jest komplet śrub, podkładek i tulejek odległościowych, który nie zawsze jest sprzedawany łącznie z pasami.
W samochodach Warszawa w słupkach środkowych i na tunelu wału napędowego wspawane są nakrętki metryczne (M 10). Dlatego też do zamocowania pasów w tych punktach należy używać śrub M 10 z materiału 45, cynkowanych. Łeb śruby powinien być polerowany lub chromowany.
Do zamocowania pasów do progu samochodu za słupkiem środkowym należy użyć śrub długich M 10 X 140, materiał 45. Kolejność montażu pasa, podkładek, tulejki i śrub oraz wymiary pokazane są również na rysunku 3.3.
W celu ujednolicenia z przyjętymi normami międzynarodowymi zamocowań pasów bezpieczeństwa — FSO wprowadziła w 1971 r., nakrętki calowe 7/16" i w związku z tym śruby do mocowania pasów do słupków i na tunelu będą 7/16" (20 zwojów na cal) X 30 — 8G cynkowane lub kadmowane wg PN-64/H-97005 i PN-68/H-97018. Kolejność montażu pozostaje niezmieniona.
Po zapięciu zamka pasa należy jego długość wyregulować indywidualnie dla każdej osoby, aby przy maksymalnym wychyleniu ciała do przodu nie było możliwości dotknięcia głową lub tułowiem do żadnych elementów nadwozia, znajdujących się przed siedzeniem.