Obsługa okresowa
Obsługa okresowa. Do obsługi okresowej zaliczamy: pierwszą obsługę techniczną (OT-1), drugą obsługę techniczną (OT-2) oraz sezonową obsługę techniczną — zimową (OZ) i letnią (OL). Czynności, których częstotliwość wykonywania nie pokrywa się z częstotliwością obsługi OT-2 mogą być objęte dodatkową trzecią obsługą techniczną (OT-3).
Zakres czynności poszczególnych rodzajów obsługi technicznej ustalają jednostki transportowe na podstawie instrukcji fabrycznych dla poszczególnych typów pojazdów. Czynności obsługowe podane w instrukcji fabrycznej dzieli się na dwie grupy, odpowiadające pod względem częstotliwości ich wykonywania obsługom: codziennej i okresowym. Częstotliwość wykonywania poszczególnych czynności zalecana przez wytwórnie odpowiada średnim warunkom pracy pojazdu.
W zasadzie obsługi okresowe powinny być wykonywane w stacjach obsługi przez wykwalifikowany personel, wyposażony we właściwe narzędzia, przyrządy i urządzenia. Dopuszcza się jednak wykonywanie OT-1 pojazdów (z wyjątkiem autobusów użytku publicznego) przez kierowców, jeżeli są oni odpowiednio przeszkoleni i dysponują niezbędnym wyposażeniem.
Przebiegi międzyobsługowe dla OT-2 powinny być wielokrotnością przebiegów dla OT-1. Ponadto obsługa OT-1 powinna być wykonywana co najmniej raz na 2 miesiące, a OT-2 co 6 miesięcy, jeżeli przebieg pojazdu w tym czasie jest mniejszy od przebiegu międzyobsługowego.
Na końcu książki, w załączniku, podano przykładowo ramowe zakresy czynności wchodzących w skład obsługi technicznej OC i obsług okresowych.
Obsługi sezonowe — zimowa i letnia — mają na celu przygotowanie pojazdu do eksploatacji w zmienionych warunkach atmosferycznych w okresie letnim i zimowym. Za okres letni uważa się czas od 1 kwietnia do 31 października, a za okres zimowy — czas od 1 listopada do 31 marca. OZ wykonuje się przed końcem października, a OL przed końcem marca każdego roku, bez względu na przebieg, jaki osiągnął pojazd w minionym okresie. Obsługi OZ i OL wykonuje się najczęściej przy najbliższej obsłudze OT-2 lub OT-1.
Terminy obsług OZ i OL mogą być przesunięte, gdy uzasadniają to warunki pracy lub aktualne warunki atmosferyczne.