OBRÓBKA ELEMENTÓW POŁĄCZEŃ WIELOWYPUSTOWYCH
Spotykane w produkcji samochodów i ciągników połączenia wielowypustowe dzieli się według sposobu środkowania współpracujących elementów na trzy typy:
a)połączenia ze środkowaniem na wewnętrznej średnicy wielowypustu na wałku;
b)połączenia ze środkowaniem na zewnętrznej średnicy wielowypustu na wałku;
c)połączenia ze środkowaniem na bocznych powierzchniach wielowypustów.
Pod względem kształtu połączenia wielowypustowe dzielimy na na
stępujące główne rodzaje: prostokątne, ewolwentowe i trójkątne (rys. 371 i 372). Prostokątne i ewolwentowe kształty wypustów stosowane są zarówno przy prostych, jak i przy spiralnych połączeniach wielowypustowych.
Wałki i inne części posiadające wielowypusty (tuleje, koła
przesuwne, koła zębate, sprzęgła
itp.) wykonuje się z półfabrykatów stalowych. W większości przypadków zarówno na wałki, jak
i na inne części z wielowypustami
stosuje się stale chromowe i niklowe do nawęglania. W szeregu przy
stosuje się stale chromowe i węglowe do hartowania.