Korbowody
Zadaniem korbowodów jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy wału korbowego. Korbowód składa się z trzech części: główki, w której ułożyskowany jest sworzeń tłokowy, łba, obejmującego czop korbowy, i trzona, który łączy główkę z łbem (rys. 2.16).
Szczególnie w silnikach szybkobieżnych korbowody powinny być jak najlżejsze. Jednocześnie korbowód powinien być wytrzymały, głównie na wyboczenia, co wynika z charakteru jego pracy. Najprostszą metodą zmniejszenia ciężaru i _ zwiększenia wytrzymałości korbowodu jest skrócenie jego trzona. Jednak zbytnie skrócenie korbowodu powoduje wzrost siły bocznego nacisku na tłok.
W główce korbowodu ułożyskowany jest sworzeń tłokowy, obracający się w tulejce brązowej jednolitej lub zwijanej z taśmy brązowej albo bimetalowej. Stosowany jest brąz cynowo-fosforowy lub ołowio-wo-fosforowy. Taśma bimetalowa składa się ze stalowej powłoki zewnętrznej, pokrytej wewnątrz warstwą brązu ołowiowego. Długość tulejki jest zwykle równa długości główki, a niekiedy nieco wystaje po obu jej stronach. Luz między główką korbowodu a piastami tłoka wynosi od 1 do 2 mm.
Olej do smarowania sworznia dostaje się przez otwór lub przecięcie w główce. W silnikach bardzo wysilonych olej doprowadzany jest pod ciśnieniem przez kanał wywiercony w trzonie korbowodu lub rurkę umieszczoną wzdłuż trzona.
Łeb korbowodu jest z reguły dzielony i obejmuje ślizgową panewkę korbowodu. Pokrywa z częścią przytrzonową łba korbowodu połączona jest za pomocą dwóch śrub lub wkrętów. Łeb korbowodu może być dzielony w płaszczyźnie prostopadłej do jej osi (rys. 2.17a) lub skośnie (rys. 2.17b). Skośne przecięcie łba korbowodu zapewnia wyjęcie tłoków z cylindrów silnika bez konieczności wyjmowania wału korbowego.
Ze względu na sztywność i odporność na wy-boczenie trzon korbowodu ma zawsze przekrój dwuteownika. Poza bardzo nielicznymi wyjątkami trzony korbowodów nie są obrabiane.
Korbowody wykonuje się ze stali węglowych lub niskostopowych do ulepszania cieplnego. Są one kształtowane na gorąco metodą kucia w fo-remnikach, a następnie poddawane obróbce cieplnej. Sprawą bardzo istotną jest nie tylko jak najmniejszy ciężar korbowodów, ale również jednakowy ciężar wszystkich korbowodów v/ silniku.
Nakrętki śrub korbowodów oraz wkręty starannie zabezpiecza się przed możliwością obluzowania. Najczęściej stosuje się nakrętki koronowe zabezpieczane zawleczkami. Śruby korbowodów zalicza się do najbardziej odpowiedzialnych elementów konstrukcyjnych silnika. Z tego względu wykonane są ze stali węglowych wyższej jakości lub ze stali stopowych, a następnie poddawane obróbce cieplnej.