KONTROLA WAŁKÓW ROZRZĄDCZYCH
Kontrola wałków rozrządczych polega na oględzinach zewnętrznych w celu wykrycia wad materiału i usterek w zakresie gładkości obróbki, sprawdzenia głównych wymiarów i kątowego położenia krzywek, prawidłowości ich zarysu oraz bicia czopów roboczych i płaszczyzny kołnierza wałka.
Bicie czopów roboczych i płaszczyzn kołnierza zwykle sprawdza się czujnikiem, ustawiając wałek na pryzmach lub rolkach.
Prawidłowe wykonanie krzywek sprawdza się zwykle wg wzorcowego wałka rozrządczego. Oprócz tego kontroluje się wymiary krzywki.
Do sprawdzania wałków rozrządczych według wzorców stosuje się odpowiednie przyrządy, których działanie wyjaśnia rys. 293. Kontrolowany i wzorcowy wałek układa się obok siebie, przy czym ich osie powinny być ściśle równoległe. Przez obrót kółka ręcznego oba wałki wprawia się synchronicznie w ruch obrotowy. Na wałku z tyłu przyrządu osadzony jest przegubowo wspornik z czujnikiem. Obudowa czujnika połączona jest z rolką przesuwającą się po krzywce kontrolowanego wałka; druga rolka przesuwająca się po krzywce wałka wzorcowego jest połączona z nóżką czujnika. Jeśli krzywki wałka kontrolowanego i wzorcowego mają jednakowy zarys i położone są pod jednakowym kątem, odległość H przy synchronicznym obrocie wałków nie zmienia się. Jeśli krzywki mają różne zarysy lub przesunięte są względem siebie o jakiś kąt, odległość H zmienia się i strzałka czujnika odchyla się. Na podziałce kółka ręcznego można odczytać kąty obrotu wałków.