Konserwacja pojazdów samochodowych i ich części
Omówione sposoby zapobiegania przedwczesnemu zużyciu elementów pojazdu pod wpływem tarcia i korozji dotyczyły warunków normalnej pracy. Nieco inaczej wygląda zabezpieczanie pojazdu przeznaczonego do długotrwałego przechowywania. Pojazd taki lub poszczególne jego zespoły należy poddać konserwacji.
Pod pojęciem konserwacji rozumie się przygotowanie samochodu lub jego zespołów do długotrwałego przechowywania w stanie pełnej technicznej sprawności i całkowitego skompletowania. Konserwacją części nazywamy zabezpieczenie jej w czasie przechowywania przed oddziaływaniem warunków zewnętrznych.
W okresie użytkowania pojazdu podstawową przyczyną zużycia jego części jest tarcie, a w czasie postoju — korozja. Dlatego podczas konserwacji samochodów główną uwagę zwraca się na ochronę przed korozją.
Przed skierowaniem do konserwacji pojazd powinien być umyty, a następnie poddany przeglądowi oraz obsłudze technicznej w celu doprowadzenia go do startu pełnej sprawności technicznej. Wszystkie części chromowane i niklowane należy pokryć wazeliną techniczną lub farbą. Z mechanizmów napędowych zlewa się zużyty olej i napełnia się je olejem świeżym. Odpowietrzniki zabezpiecza się przed zanieczyszczeniami papierem nasyconym olejem. Wymienia się olej w układzie smarowania silnika i wymienia się wkłady filtrów. Po napełnieniu układu smarowania świeżym olejem należy uruchomić silnik na przeciąg 5-r-lO min, a następnie wykręcić świece i korek wlewu oleju. Do każdego cylindra należy wlać przez otwór do świecy po 40^-50 gramów oleju i rozprowadzić go, obracając ręcznie wał korbowy silnika o 1 OH-15 obrotów. Następnie usuwa się paliwo z elementów układu zasilania. Zbiorniki paliwa wymontowuje się, a po umyciu i osuszeniu pokrywa się ich wewnętrzne powierzchnie odwodnionym olejem silnikowym. Wszystkie urządzenia układu zasilania rozbiera się, myje, przedmuchuje sprężonym powietrzem i po złożeniu wmontowu-je się na miejsce. Usuwa się całkowicie płyn z układu chłodzenia. Akumulator wymontowuje się i przygotowuje do przechowywania wg specjalnej instrukcji fabrycznej. Pozostałe elementy wyposażenia elektrycznego uszczelnia się papierem pakowym, przyklejając go lakierem i pokrywając kilkoma warstwami emalii nitro. Maskę silnika, okna, drzwi i wszelkie schowki zamyka się i plombuje.
Pojazdy przechowuje się w garażach, pod wiatami lub na placach postojowych. Po ustawieniu na miejscu przechowywania pojazd unosi się, ustawiając mosty na podstawkach w celu całkowitego odciążenia opon. Zmniejsza się ciśnienie w ogumieniu. Pomiędzy ramy i resory wkłada się klocki rozpierające.
Bardzo istotnym zabiegiem poprzedzającym konserwację jest usunięcie ze wszystkich części śladów korozji i uzupełnienie uszkodzonych powłok lakierniczych.
W przypadku przechowywania samochodów na placach postojowych należy szyby pojazdów zakleić papierem. Wskazane jest stosowanie pokrowców brezentowych.
Zespoły i części z reguły przechowywane są w zamkniętych magazynach wyposażonych w specjalne stojaki, podstawy i regały. Ogólna zasada konserwacji sprowadza się, podobnie jak w odniesieniu do całych pojazdów, do mycia, zabezpieczenia wszystkich otworów przetłuszczonym papierem lub specjalnymi zaślepkami, zabezpieczenia osłonami wszystkich szczególnie narażonych na uszkodzenia elementów i powierzchni oraz pokrycia części cienką warstwą wazeliny technicznej.
Ogumienie przechowuje się zgodnie z zaleceniami podanymi w odrębnych instrukcjach.