Eloksowanie
Eloksowaniem nazywamy elektrolityczne pokrywanie powierzchni bardzo twardą warstewką tlenków aluminium. Podczas takiej obróbki, np.
w 10420% roztworze kwasu siarkowego z dodatkiem kwasu mrówkowego lub szczawiowego, tłok jest anodą, na której wydziela się tlen tworząc tlenki. Grubość otrzymanej warstewki waha się od 0,007 do 0,03 mm.
Warstwa tlenków wchłania olej i dzięki temu chroni tłok przed zatarciem w okresie istnienia niekorzystnych warunków smarowania, jak np. w czasie uruchamiania silnika. Eloksowanie chroni również przed korozją. Zabieg ten można stosować wtedy, gdy tłoki wytwarzane są z siluminów; inne stopy aluminium, chociaż łatwiej podlegające korozji, nie mogą być poddawane eloksowaniu, gdyż wytwarzane na nich tlenki są zbyt twarde i powodują uszkodzenia gładzi cylindrowej. Eloksowanie stosowane w silnikach lotniczych chroni w znacznym stopniu przed nadtapianiem się tłoków (temperatura topnienia tlenków aluminium wynosi około 2050 °C).
Eloksowaniu poddaje się tłoki całkowicie obrobione, jedynie pozostawia się obróbkę wykańczającą otworu na sworzeń. Otwory te nie mogą pozostawać eloksowane, gdyż mogłoby to spowodować bardzo szybkie zużycie sworznia. Zaznaczyć należy, że eloksowanie nie przyspiesza docierania.